Tyyppihyväksynnästä yllättäviä lisäkustannuksiaSuomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii nopeita viranomaistoimenpiteitä raskaan kaluston uuden tyyppihyväksyntämenettelyn selkeyttämiseksi. Yksittäin hyväksyttävien kuorma-autojen ja perävaunujen käyttöönotosta ei saa muodostua kuljetusyrityksiä kurittavaa rahastuskeinoa.
SKAL ja autokaupan toimijat ovat pettyneitä uusien, Suomessa ensirekisteröitävien ajoneuvojen tyyppihyväksyntämenettelyyn, joka käynnistyi 1.1.2010. Lupauksista huolimatta autokaupan osapuolille on aiheutunut lisäkustannuksia. Tyyppihyväksyntämenettely sekä hyväksytyn asiantuntijan toiminta ja vastuualueet ovat edelleen epäselvät, palvelun saatavuus riittämätöntä, ohjeistus puutteellista ja hinnat nousseet merkittävästi.
EU:n tyyppihyväksyntädirektiivin valmisteluvaiheessa vakuutettiin, että uudistuksella ei ole merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia ja että se saattaisi jopa vähentää ajoneuvoja maahantuovien yritysten kustannuksia. Myös yksittäin valmistettujen, maahantuotujen tai pieninä tuotantosarjoina valmistettavien autojen hyväksyntäkustannusten piti alentua. Esimerkiksi Ruotsissa hankaluudet ja turhat kustannukset pyritään välttämään ottamalla direktiivi asteittain käyttöön vuosina 2011 – 2014.
SKAL edellyttää nopeita ja tehokkaita ratkaisuja yhteistyössä valvovan viranomaisen TraFi:n (ent. AKE) ja eri toimijoiden kesken. Ohjeistuksen tulee olla selkeää ja yksiselitteistä ja hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka suorittavat tyyppihyväksyntää, tulee olla riittävästi. SKAL seuraa tarkoin tyyppihyväksyntäpalvelujen hinnoittelua ja tarjonnan riittävyyttä, jotta kuljetusalan ennestään korkea kustannustaso ei nouse.